piątek, 7 grudnia 2012

Rewolucję czas zacząć! Wskazówki dla początkujących cz. I

Wszyscy doskonale wiedzą, że najtrudniejsze są początki. Kiedy mamy styczność z czymś dla nas nowym, często nie wiemy nawet od czego zacząć. Jednak dobre chęci to już połowa sukcesu. Zmiana trybu życia na zdrowszy zawsze jest świetnym pomysłem. Nie jestem w stanie wymyślić ani jednego negatywnego aspektu, który mógłby temu towarzyszyć. Z prostej przyczyny - bo ich po prostu nie ma! 

Cel: zdrowie, ładna sylwetka, dobra kondycja i wielki uśmiech na twarzy!

Minimum 5 posiłków dziennie
Nieważne, czy chcesz schudnąć parę kilogramów, czy po prostu zmienić swój tryb życia. Minimum pięć posiłków dziennie w dosyć równych odstępach czasu to podstawa. Każdy z nich powinien składać się z białka, węglowodanów i tłuszczy (śniadanie - przewaga węglowodanów, kolacja - przewaga białka). Nie najadaj się do syta. Najlepszym momentem, by odejść od stołu jest ten, w którym czujesz, że możesz jeszcze trochę zjeść. Informacja o pełnym żołądku dociera do mózgu dopiero po 10 minutach. Zachowanie równych odstępów czasowych między jednym a drugim posiłkiem jest ważne dlatego, że wpływa na szybkość metabolizmu. Organizm przyzwyczaja się do własnego zegara i łatwiej mu rozplanować pożytkowanie energii uzyskanej z ostatniego posiłku, ponieważ wie, ile dokładnie będzie musiał czekać, by dostać kolejny.

Woda, herbata, kawa
Nie jest żadną tajemnicą, żeby powinno się dziennie wypić przynajmniej dwa litry niegazowanej wody. Dlaczego właśnie niegazowanej? Dwutlenek węgla (zawarty w wodzie gazowanej) musi zostać wydalony przez organizm - im mniej go sobie dostarczamy, tym lepiej dla nas. Poza tym powoduje wzdęcia. Zdecydowanie odradzam wszelkie napoje słodzone, oranżady i tego typu płyny. Są przesiąknięte chemią i pustymi kaloriami, nie mają żadnej wartości dla organizmu. Sprawa wygląda inaczej, jeśli chodzi o soki - ten naturalne, bez konserwantów i sztucznych słodzików to dobry wybór, jednak trzeba bardzo uważać. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup sokowirówki i przyrządzanie sobie takich soków samodzielnie. Herbata i kawa nie mają kalorii. Kawa przyśpiesza metabolizm. Wiadomo, że wypłukuje z organizmu magnez dlatego osoby, które piją więcej niż jeden kubek kawy dziennie, powinny szczególnie zadbać o to, by w ich diecie pojawiły się produkty bogate w ten pierwiastek. Co do herbaty, polecam czerwoną - zaraz po treningu, ponieważ przyśpiesza i wydłuża proces spalania tłuszczu oraz zieloną - najlepiej rano do śniadania, ponieważ działa pobudzająco na metabolizm.

RADA #1: Masz problem z wypijaniem odpowiedniej ilości wody dziennie, bo po prostu nie odczuwasz pragnienia zbyt często? Miej butelkę wody zawsze przy sobie, w zasięgu swojego wzroku. Oglądasz telewizję w salonie? Postaw na stole przed sobą wodę. Odrabiasz zadanie domowe przy biurku? Niech towarzyszy ci przy tym butelka wody. Idziesz na spacer? Weź małą butelkę wody do torebki. Za każdym razem, kiedy na nią spojrzysz lub o niej pomyślisz, wypij kilka łyków nawet jeśli nie masz na to ochoty.

RADA #2: Nie przepadasz za smakiem wody? Dodaj świeżo wyciśniętego soku z cytryny! Otrzymasz naturalną wodę smakową, a dodatkowo zadziałasz na swój metabolizm - sok z cytryny (jak zresztą wszystkie cytrusy) znacznie go przyśpiesza.

RADA #3: Zaraz po przebudzeniu wypij szklankę zimnej wody (im więcej tym lepiej). Przyśpieszy to metabolizm nawet do trzech następnych godziny.

RADA #4: Nie jesteś w stanie odzwyczaić się od słodzenia herbaty; gorzka po prostu ci nie smakuje? Zamień biały cukier na cukier trzcinowy! Dobrą opcją jest również stewia lub ksylitol.

Im mniej przetworzona żywność, tym lepsza
Główna zasada zdrowego odżywiania mówi o tym, by zawsze wybierać jak najbardziej naturalne produkty. Dlatego przykładowo lepiej kupić świeże warzywa niż mrożonkę z supermarketu. Ananas z puszki zawsze będzie gorszym wyborem niż świeży ananas ze stoiska targowego. Trzeba nauczyć się dostrzegać różnicę.

Twój metabolizm przyśpieszą np:
- pieprz
- papryka
- cytrusy

Nie podjadaj!
Między śniadaniem a drugim śniadaniem nie ma miejsca na małą przekąskę tak samo, jak między obiadem a podwieczorkiem czy jakąkolwiek inną parą posiłków. Układ pokarmowy potrzebuje przerw w dostarczaniu pokarmu (najlepiej nie większych niż 3 i pół godziny) - wtedy jego wydajność pracy rośnie i wszystko działa tak, jak należy.


11 komentarzy:

  1. dla mnie poczatki sa najlatwiejsze
    jestem osoba ktora ma slomiany zapal i na poczatku mam zryw a pozniej skrzydla opadaja i nie chodzi tu tylko o jedzenie i diete ale o rozne codziennie czynnosci

    w odchudzaniu przychodzi u mnie zawsze kryzys w momencie gdy ktos mowi "ooo schudlas, co robisz? stosujesz jakas diete?"
    wtedy jest koniec i ide sie obzerac
    jestem wyczulona na tym punkcie
    chyba jest mi wstyd ze doprowadzilam sie do takiego stanu ze musze sie odchudzac
    wolalabym jakby moje otoczenie siedzialo cicho i nic nie mowilo
    bo taka sama reakcje mam jak ktos mi mowi ze przytylam
    co robie? ide zrec
    przyjaciolki juz wiedza i nie mowia takich rzeczy nawet w zartach
    chyba ze sama poruszam te kwestie, to co innego, wiedza ze moga:P
    ale z rodzina sie nie wygra
    oni zawsze sa moim gwozdziem do trumny

    OdpowiedzUsuń
  2. wszystko tak fajnie wygląda jak się o tym pisze, ale niestety gorzej wychodzi jak się wprowadza to w życie, szczególnie w moim przypadku tak jest;(

    OdpowiedzUsuń
  3. Trzeba mieć po prostu silna wole i chęci do tego, aby zmienić cos w zyciu :) najpierw dieta, a pózniej ćwiczenia :)
    Fajnie czyta sie Twój tekst :)

    OdpowiedzUsuń
  4. super informacje. :) czekam na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wskazowki bardzo dobre. Wiekszosc juz mi znana, ale mam nadzieje ze im wiecej razy to przeczytam tym latwiej pojdzie mi praca nad zmianami zlych nawykow. Czekam na wiecej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z problemów technicznych musiałam założyć hasło na bloga, mam nadzieje że nie będzie to bardzo uciążliwe ;)

    hasło : lalala

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie nie mogę powiedzieć o sobie: początkująca, ale Twój wyczerpujący post świetnie przypomniał mi wszystkie podstawowe zasady - dzięki :) i czekam na kolejną część!

    OdpowiedzUsuń
  8. Trafne spostrzeżenia.
    Jeśli chodzi o naturalne spalacze tłuszczyku to dużo o tym jest na YT po angielsku:
    http://www.youtube.com/results?search_query=natural+fat+burning+foods&oq=natural+fat+b&gs_l=youtube.1.5.0i19l10.858401.863431.0.868314.13.11.0.2.2.0.66.660.11.11.0...0.0...1ac.1.11.youtube.ayrYXcTYwLM

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...